Babel
26. 2. 2007
Posun od výše zmiňovaných filmů je více než zřejmý. Režisér uznal, že točit znovu intimně-lokální dílo by už asi nemělo smysl, a tak propojil děj odehrávající se na tří kontinentech, aniž by ubral na naléhavosti. Intimní složka se nám sice kamsi zatoulala, což u někoho může vyvolat dojem odosobněnosti a možná i přílišné povrchnosti, na druhou stranu se nám otevírá možnost stavit do kontrastu různé kultury. O tom, že Ińárritu vyznává multikulturalismus zjevně není třeba pochybovat. Postavy odlišného původu spolu bezproblémů komunikují, spíše vzniká barikáda mezi osobami ze stejné země (američtí turisté v autobusu). Zaslepenost se naštěstí nekoná, takže uvidíme i některé rozpory mezi hodnotami lidí z opačného konce zeměkoule, přesto to nejsou činny, které by měly vést ke tragédii (trhání hlavy slepici v Mexiku).
Jak jsou tedy propojeny jednotlivé příběhy ? V Maroku dostanou chlapci od svého otce pistoli na ochranu stáda ovcí před šakali. Místo šelmy odnese zásah z hlavně zbraně americká turistka Susan (Cate Blanchett). Její manžel Richard (Brad Pitt) bojuje o Susanin život v nehostinné oblasti, kde hrozí, že triviální rána do ruky ji bude stát život. Mezitím odjíždí zoufalá chůva dětí amerického páru spolu s potomky na svatbu do Mexika, aniž by o tom rodiče věděli. Spojení čtvrté „japonské“ linie se zbývajícími je velice volné. Hluchoněmá dívka bojuje se sebevraždou své matky a odcizení vůči otci, navíc se vypořádává se svou nemocí v období nenaplněné sexuální touhy. Mnozí kritizují zařazení poslední mozaiky do snímku, protože je podle nich naprosto zbytečná a s ostatními není dostatečně sevřená. Já, ale musím oponovat, protože tento příběh na mě zapůsobil nejintenzivněji a chápu ho jako jakýsi dozvuk intimnějších částí Ińárritových přechozích filmů. Babel zajisté potvrzuje, že Ińárritu už je dost vyspělý na skok do klasického jednodějového stylu filmového vyprávění, vždyť japonskou linii by klidně mohl rozpracovat do celovečerního formátu.
Zapomeňte na komplikovanost 21 gramů. I zde se nám časové roviny trochu posouvají, ale nikdy nehrozí, že by jste snad ztratili přehled, můžete se tak v klidu věnovat samotným postavám. Mexická linie je nejméně komplikovaná a v konečném důsledku nic neříkající. Naráží sice na problém imigrace do USA, ale od Babelu nemůžete očekávat politickou sondu. I dobří lidé se zde dostávají do situací, kdy jim později jde o život, aniž bychom mohli někoho z nastalé situace vyloženě obviňovat. Nejsevřenější marocká část se dělí mezi příběh manželů a domorodé rodiny, jenž zranění zavinila. Pitt s Blanchett předvádějí solidní herecká vystoupení v komorním prostoru. Dějově je tato část velice chudá a v prostřední fázi snímků téměř absentuje, protože už jaksi není moc, co viděti. Na příkladu marocké rodiny vidíme, jak hluboce ovlivňuje náhoda náš život. Vždyť kulka mohla klidně mířit o pár centimetrů mimo a nic by se nestalo- mexická chůva by mohla klidně odjet na svatební hostinu a nebylo by tak, co vyprávět. Japonskou část se zbytkem spojují spíš jednotlivé motivy- odcizení, ztráta blízkého nebo sexuální apetit.
Zásadní informace nám režisér předkládá jakoby mimochodem skrz ostatní příběhy. Tak například skutečnost, že Susan a Richard přišli o dítě se dozvídáme díky rozhovoru dětí s chůvou, o zranění Susan z telefonu Richarda chůvě atd. Ińárritu nám díky rafinovaně a účelně poskládanému příběhu přináší intenzivní zážitek, protože už netrpělivě očekáváme „přepnutí“ do podstatné linie, ale režisér pěkně vyčkává a vyždímá díky tomu diváka do poslední kapky. K tomu si přidejte famózní hudební doprovod, jenž Vás bude napínat ještě dlouho po skončení snímku. Přes všechny klady mohl Babel dopadnout ještě mnohem lépe. Dokáže sice napnout, ale s vytvořením sympatií publika vůči charakterům je to už o poznání horší, kolikrát jsem cítil dokonce i jistou vykonstruovanost, třeba v případě japonské dívky bez kalhotek. Chybí také nějaké zásadní zapamatovatelné scény, jenž by snímek posunuly ještě o třídu dál.
Název: Babel
Český název: Babel
Žánr: drama
Čas: 142 min.
Země výroby: USA
Rok výroby: 2006
Režie: Alejandro González Ińárritu
Hrají: Cate Blanchett, Brad Pitt, Gael García Bernal, Kôji Yakusho, Elle Fanning
Ocenění: Oskar 2007- nejlepší hudební doprovod, nominace- nejlepší film, režie, střih, původní scénář, nejlepší ženský herecký výkon ve vedlejší roli (Adriana Barraza, Rinko Kikuchi)
Hodnocení na IMBD: 7,8/10
Hodnocení na CSFD: 85 %
Celosvětové tržby: $ 105,440,373
Hodnocení: 77 %
Jak jsou tedy propojeny jednotlivé příběhy ? V Maroku dostanou chlapci od svého otce pistoli na ochranu stáda ovcí před šakali. Místo šelmy odnese zásah z hlavně zbraně americká turistka Susan (Cate Blanchett). Její manžel Richard (Brad Pitt) bojuje o Susanin život v nehostinné oblasti, kde hrozí, že triviální rána do ruky ji bude stát život. Mezitím odjíždí zoufalá chůva dětí amerického páru spolu s potomky na svatbu do Mexika, aniž by o tom rodiče věděli. Spojení čtvrté „japonské“ linie se zbývajícími je velice volné. Hluchoněmá dívka bojuje se sebevraždou své matky a odcizení vůči otci, navíc se vypořádává se svou nemocí v období nenaplněné sexuální touhy. Mnozí kritizují zařazení poslední mozaiky do snímku, protože je podle nich naprosto zbytečná a s ostatními není dostatečně sevřená. Já, ale musím oponovat, protože tento příběh na mě zapůsobil nejintenzivněji a chápu ho jako jakýsi dozvuk intimnějších částí Ińárritových přechozích filmů. Babel zajisté potvrzuje, že Ińárritu už je dost vyspělý na skok do klasického jednodějového stylu filmového vyprávění, vždyť japonskou linii by klidně mohl rozpracovat do celovečerního formátu.
Zapomeňte na komplikovanost 21 gramů. I zde se nám časové roviny trochu posouvají, ale nikdy nehrozí, že by jste snad ztratili přehled, můžete se tak v klidu věnovat samotným postavám. Mexická linie je nejméně komplikovaná a v konečném důsledku nic neříkající. Naráží sice na problém imigrace do USA, ale od Babelu nemůžete očekávat politickou sondu. I dobří lidé se zde dostávají do situací, kdy jim později jde o život, aniž bychom mohli někoho z nastalé situace vyloženě obviňovat. Nejsevřenější marocká část se dělí mezi příběh manželů a domorodé rodiny, jenž zranění zavinila. Pitt s Blanchett předvádějí solidní herecká vystoupení v komorním prostoru. Dějově je tato část velice chudá a v prostřední fázi snímků téměř absentuje, protože už jaksi není moc, co viděti. Na příkladu marocké rodiny vidíme, jak hluboce ovlivňuje náhoda náš život. Vždyť kulka mohla klidně mířit o pár centimetrů mimo a nic by se nestalo- mexická chůva by mohla klidně odjet na svatební hostinu a nebylo by tak, co vyprávět. Japonskou část se zbytkem spojují spíš jednotlivé motivy- odcizení, ztráta blízkého nebo sexuální apetit.
Zásadní informace nám režisér předkládá jakoby mimochodem skrz ostatní příběhy. Tak například skutečnost, že Susan a Richard přišli o dítě se dozvídáme díky rozhovoru dětí s chůvou, o zranění Susan z telefonu Richarda chůvě atd. Ińárritu nám díky rafinovaně a účelně poskládanému příběhu přináší intenzivní zážitek, protože už netrpělivě očekáváme „přepnutí“ do podstatné linie, ale režisér pěkně vyčkává a vyždímá díky tomu diváka do poslední kapky. K tomu si přidejte famózní hudební doprovod, jenž Vás bude napínat ještě dlouho po skončení snímku. Přes všechny klady mohl Babel dopadnout ještě mnohem lépe. Dokáže sice napnout, ale s vytvořením sympatií publika vůči charakterům je to už o poznání horší, kolikrát jsem cítil dokonce i jistou vykonstruovanost, třeba v případě japonské dívky bez kalhotek. Chybí také nějaké zásadní zapamatovatelné scény, jenž by snímek posunuly ještě o třídu dál.
Název: Babel
Český název: Babel
Žánr: drama
Čas: 142 min.
Země výroby: USA
Rok výroby: 2006
Režie: Alejandro González Ińárritu
Hrají: Cate Blanchett, Brad Pitt, Gael García Bernal, Kôji Yakusho, Elle Fanning
Ocenění: Oskar 2007- nejlepší hudební doprovod, nominace- nejlepší film, režie, střih, původní scénář, nejlepší ženský herecký výkon ve vedlejší roli (Adriana Barraza, Rinko Kikuchi)
Hodnocení na IMBD: 7,8/10
Hodnocení na CSFD: 85 %
Celosvětové tržby: $ 105,440,373
Hodnocení: 77 %
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář