Mnichov
15. 2. 2007
Mnichovský masakr se stal největší tragédii novodobých olympíjských her. Roku 1972 skupina teroristů říkající si Černé září, které spadalo pod jinou rozporuplnou organizaci- Fatah Jásira Arafata, unesla a nakonec pozabíjela, po nepovedeném zásahu západoněmeckého komanda, 11 izraelských sportovců. Někoho možná překvapí, že se film nezabývá přímo tímto činem, i když se k němu prostřednictvím flashbacků budeme vracet, ale odvetou izrealského Mossadu. Akce s názvem Hněv boží (Wrath of God) měla za úkol pozabíjet lidi, kteří organizovali či byli napojeni na teroristické útoky. Seznam čítá celkem jedenáct jmen, jejichž majitelé se nacházejí převážně v Evropě. Splněním úkolu je pověřená podivná skupinka lidí pod vedením agenta Avnera (Eric Bana), jehož žena je v sedmém měsíci těhotenství. Všech pět jejích členů jsou spíše nezkušení zelenáči, od nichž by bylo v případě neúspěchu akce pro Mossad snadné se distancovat, nehledě na to, že podepíší smlouvy, podle kterých de fakto neexistují. Scénář je adaptací knihy Vengeance (Odplata) kanadského spisovatele George Jonase. Založil ji na údajně reálném příběhu izraelského agenta Yuvala Aviva, který měl být členem oné skupiny. Právě jeho důvěryhodnost ovšem Mossad zpochybňuje a tvrdí, že nikdy nebyl jeho členem. V kontextu příběhu však pochopíte nakolik toto tvrzení Avivově teorii nahrává.
Avnerova matka: Jsem moc pyšná na to, co děláš !
Avner: Vždyť ani nevíš, co dělám !
Předchozí dialog je jeden z mála vtipných mometů v celém filmu. Žádného černého humoru nebo hlášek se nedočkáte, všechno se tu bere naprosto vážně. Stejně tak zůstanete ochuzení o detailní přípravu jednotlivých vražd nebo hledání obětí. Jeden Francouz prostě ví, kde se nachází každá osoba na tomhle světě a za pěkný balík vám to prozradí. Snímek tak místo Mission Impossible nebo Dannyho Parťáků připomíná spíše Ronina a místo akčního thrilleru spíše drama. Agenti o svém úkolu z počátku nepochybují a jsou plně loajální své vlasti, snaží se vyhnout civilním obětem. Postupem času se jim do hlav začínají dostávat ty nejpodstatnější otázky: Je to válka a my jsem vojáci nebo pouze nájemní vrazi ? Mají ty vraždy vůbec nějaký smysl ? Má samotný akt pomsty nějaký smysl ? Nedostáváme se díky němu do zbytečného kruhu násilí ? Jsou naše oběti skutečně vinné ? Budeme používat nenápadné střelné zbraně či se budeme snažit teroristy zastrašit výbušninami a zároveň tak riskovat civilní oběti ? Kdo je tady vlastně teroristou ?
Teď když se podíváte dolů na mé hodnocení, tak se asi zarazíte, protože takhle vysoké číslo, jste asi po této převážně kritické recenzi nečekali. Mnichov má totiž spoustu dalších kladů, které jsem nezmínil a jež už nebudu nijak podrobněji rozvádět. Může to být atmosférická kamera od Spielbergova dvorního kameramana Janusze Kaminskiho (Terminál, Válka světů), střih dalšího režisérova oblíbence Michaela Kahna nebo autenticky zpracované prostředí osmdesátých let. Svým rozvedením kritických poznámek jsem sledoval to, aby někdo od snímku, který je běžně nadhodnocován díky svému tématu, nečekal žádné úmělecké orgie.
Avnerova matka: Jsem moc pyšná na to, co děláš !
Avner: Vždyť ani nevíš, co dělám !
Předchozí dialog je jeden z mála vtipných mometů v celém filmu. Žádného černého humoru nebo hlášek se nedočkáte, všechno se tu bere naprosto vážně. Stejně tak zůstanete ochuzení o detailní přípravu jednotlivých vražd nebo hledání obětí. Jeden Francouz prostě ví, kde se nachází každá osoba na tomhle světě a za pěkný balík vám to prozradí. Snímek tak místo Mission Impossible nebo Dannyho Parťáků připomíná spíše Ronina a místo akčního thrilleru spíše drama. Agenti o svém úkolu z počátku nepochybují a jsou plně loajální své vlasti, snaží se vyhnout civilním obětem. Postupem času se jim do hlav začínají dostávat ty nejpodstatnější otázky: Je to válka a my jsem vojáci nebo pouze nájemní vrazi ? Mají ty vraždy vůbec nějaký smysl ? Má samotný akt pomsty nějaký smysl ? Nedostáváme se díky němu do zbytečného kruhu násilí ? Jsou naše oběti skutečně vinné ? Budeme používat nenápadné střelné zbraně či se budeme snažit teroristy zastrašit výbušninami a zároveň tak riskovat civilní oběti ? Kdo je tady vlastně teroristou ?
Teď když se podíváte dolů na mé hodnocení, tak se asi zarazíte, protože takhle vysoké číslo, jste asi po této převážně kritické recenzi nečekali. Mnichov má totiž spoustu dalších kladů, které jsem nezmínil a jež už nebudu nijak podrobněji rozvádět. Může to být atmosférická kamera od Spielbergova dvorního kameramana Janusze Kaminskiho (Terminál, Válka světů), střih dalšího režisérova oblíbence Michaela Kahna nebo autenticky zpracované prostředí osmdesátých let. Svým rozvedením kritických poznámek jsem sledoval to, aby někdo od snímku, který je běžně nadhodnocován díky svému tématu, nečekal žádné úmělecké orgie.
Název: Munich
Český název: Mnichov
Žánr: drama/thriller/historický
Čas: 164 min.
Země výroby: USA
Rok výroby: 2005
Režie: Steven Spielberg
Hrají: Eric Bana, Daniel Craig, Geoffrey Rush, Ciarán Hinds, Mathieu Kassovitz
Hodnocení na IMBD: 7,7/10
Hodnocení na CSFD: 82 %
Ocenění: 5 nominací na oskara 2005 (film, režie, střih, hudba, adaptovaný scénář)
Rozpočet: $ 75 000 000
Celosvětové tržby: $ 106,312,736 (k 5.3.)
Hodnocení: 82 %
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář