Jdi na obsah Jdi na menu

Obchodník se smrtí

20. 3. 2007
Úvodní replika filmu se scénou probíhající na pozadí titulků, ve které sledujeme cestu kulky od továrny v západním světě přes zástavku v sovětských loděnicích až do rukou tlupy valčících afričanů a čela jednoho z nich, vás naláká na skvělý filmový zážitek a nenechají na pochybách, že vás čeká něco vyjímečného. Množství replik a černého humoru Yuri Orlova (Nicolas Cage) patří k tomu nejlepšímu na celém snímku a dost možná během krátké doby zkultovní v úzké skupině zastánců filmu. Jeho vyhraněnost vůči zbrojnímu průmyslu se v USA prostě nenosí, a tak ho žádné hollywoodské studio nebylo ochotno zaplatit. Na pomoc proto musely přijít zámořské peníze, což se také projevilo na relativně skromné rozpočtu. Naštěstí to nikde není znát hlavně díky kreativitě tvůrců ve schánění potřebného materiálu. Místo modelů 3 000 AK-47 uvidíme skutečné zbraně, protože byly prostě levnější. Stejně tak desítky tanků na letištní ploše, o které má Orlov zájem pocházejí od českých překupníků. Pikantní je to, že filmaři museli před natáčením této scény varovat NATO, aby mu náhodou ze satelitních snímků nebyla podezřelá taková kumulace tanků na jednom území. Režie se ujal Andrew Niccol, u nás známý svojí vizí nemilé budoucnosti v Gattace.

Obrazek

Yuri Orlov: Prodávám pravičákům, levičákům, ale i pacifistům... Ti ale moc často nenakupujou.

Hlavní postava překupníka zbraní v podání Nicolase Cage, jenž prakticky z plátna nesleze, je údajně složena z pěti reálných bosů ve zbrojním průmyslu a stejně tak i jednotlivé scény našly inspiraci v situacích, které se skutečně staly. Orlov je ukrajinský emigrant, který se se svojí rodinou usídlil v USA. S běžnými Ukrajinci emigrovala i ruská mafie, a tak se díky kontaktům brzy vypracuje do pozice důležitého překupníka. Tento přechod je přesto příliš rychlý, stejně jako většina ostatních změn postojů či názorů postav, obzvlášť Orlovovy manželky (Bridget Moynahan- Já, robot, Válka světů), vysněné krásky z dětsví, nedostatečně vykreslený a nevěrohodný, ale je to pouze jeden z mála minusů celého snímku. Ono takové prokreslení by totiž mohlo působit trochu tíživě a musíme si uvědomit, že se nejedná o drama, ale spíše o akční záležitost. Nicméně odbít „vznik“ takového obchodníka, který se svojí prací nepřímo podílí na zabití tisíců lidí, pouze jednu scénou s aha efektem: „super obchodem se zbraněmi bych se mohl uživit“, to je trochu málo.

Obrazek

Velký zlom v Yuriho kariéře přijde s rozpadem Sovětského svazu. Na území Ukrajiny se tak povalují tuny zbytečných zbraní, vyrobených díky závodům ve zbrojení za studené války, které už nikdo nikdy nevyužije, vhodná to kořist pro našeho obchodníka. Z druhořadého překupníka se vyšplhá na špičku ve svém oboru a my dál sleduje množství akcí, ve kterých se na to, že je tak velký šéf, dostává do poměrně velkého ohrožení života. Tyhle scény jsou potom kořením celého filmu. Yuriho a scénaristická originalita ve vymýšlení metod, jak obelhat agenty Interpolu v čele s Jack Valentinem (Ethan Hawke) nezná mezí. Nejčastějším obchodním partnerem je pro Yuriho liberijský prezident, což je další osoba s inspirací ve skutečném skupině. Až nápadně se totiž podobá Charlesi Taylorovi, bývalému liberijskému prezidentovi z let 1997-2003, který tolik proslul svojí brutalitu a de fakto zavinil občasnkou válku ve své zemi, v níž bojovali i dvanáctileté děti. V současnosti se o něm můžeme ve světových médiích dozvědět v souvislosti s jeho vydáním z Nigérie, kde má politický azyl, do rodné Libérie, tam ho totiž čeká soud za zločiny proti lidskosti. Ale zpátky k filmu.  Důležitou postavu Yuriho bratra Vitalyho ztvárnil Jared Leto (Alexander Veliký, Úkryt). Na rozdíl od Yuriho vidí i tu negativní stránku obchodu se zbraněmi a stává se vlastně i jednou z jeho obětí, když mu přinese drogovou závislost, zatímco Yuri ve všem vidí pouze obchod a peníze pro zajištění náročného života jeho manželky. K samotným zbraním nechová žádnou lásku a svému synovi dokonce vyhodí hračku ve tvaru zbraně.

Obrazek

Yuri Orlov: Základní podmínkou obchodu se zbraněmi je nenechat se zabít vlastním zbožím.

Svoji kritikou určité části světového obchodu by Obchodník se smrtí mohl evokovat podobnost se Syrianou (odkaz na recenzi), která se zabývala ropným průmyslem. Narozdíl od ní ale neprobírá celý problém nijak komplexně a snímkem projdem pouze skrz Yuriho postavu a celý film je o dost zábavnější. Kdybych měl Obchodníka k něčemu přirovnat, tak bych asi šáhl buď po Scorseseho Mafiánech či Leoneho Tenkrát na západě s hodně sestřihanou dějovou linkou a bez zaměření na dětská léta hrdiny. Na rozdíl od těchto mistrovských počinů projdeme Obchodníkem jako nůž máslem bez jakýchkoliv zádrhelů. Děj se tak dá odhadnout hodně dopředu. Naštěstí žánrový spletenec akčního snímku, thrilleru a černé komedie dělá z filmu pestrou záležitost.

Sympatický antihrdina Yuri Orlov vás nejen pobaví, ale i donutí zamyslet se nad obludností a zvráceností masového zbrojení.

Název: Lord of War
Český název: Obchodník se smrtí
Žánr: akční/thriller
Čas: 122 min.
Země výroby: USA
Rok výroby: 2005
Režie: Andrew Niccol
Hrají: Nicolas Cage, Jared Leto, Ian Holm, Bridget Moynahen, Ethan Hawke
Hodnocení na IMBD: 7,5/10
Hodnocení na CSFD: 89 %
Rozpočet: $ 42 000 000
Celosvětové tržby: $ 47 482 498

Hodnocení: 84 %

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

telia wifi lösenord

(telia wifi lösenord, 27. 2. 2021 14:40)

It's really a cool and helpful piece of info. I am glad that you just shared this helpful info with us. Please keep us up to date like this. Thanks for sharing. telia wifi lösenord ocin.wommmewt.com/for-women/telia-wifi-loesenord.php

salong alexandra göteborg

(salong alexandra göteborg, 27. 2. 2021 5:00)

I’m not that much of a online reader to be honest but your sites really nice, keep it up! I'll go ahead and bookmark your website to come back down the road. Cheers salong alexandra göteborg unis.sewomenpriz.com/travels/salong-alexandra-goeteborg.php

генеральная уборка быстро

(Duglaszvt, 26. 2. 2021 7:19)

Доброго времени суток друзья! https://drive.google.com/file/d/14O9w55SwmlE2-tlnmfFQS62GmpBmQNET/view?usp=sharing
Фирма по уборке помещений «LADYCLEAN» более 5 лет оказывает качественные услуги в Минске. Сотрудники компании — опытные профессионалы, готовые осуществить уборку жилых помещений, промышленных площадей, офисов. Наша клининг компания наведет порядок там, где Вы пожелаете. Клининг компания «LADYCLEAN» проводит самый широкий спектр услуг среди тех, которые могут предложить клининговые компании в Минске. Мы привлекаем клиентов не только качеством услуг, но и их доступной стоимостью. Мы работаем на конкурентном рынке, поэтому наша клининговая компания цены делает привлекательными для каждого клиента. Высокий уровень качества услуг достигается тем, что мы используем в работе новые качественные технические приспособления и используем безвредные чистящие средства.

id kort sverige

(id kort sverige, 25. 2. 2021 6:06)

You are so interesting! I don't suppose I've read something like that before. So good to find someone with original thoughts on this subject matter. Really.. thank you for starting this up. This web site is one thing that's needed on the web, someone with a little originality! id kort sverige sivo.sewomenpriz.com/relaxation/id-kort-sverige.php

kosmetisk tatuering eyeliner

(kosmetisk tatuering eyeliner, 25. 2. 2021 1:10)

What's up, the whole thing is going fine here and ofcourse every one is sharing facts, that's truly fine, keep up writing. kosmetisk tatuering eyeliner verno.prizezwom.com/decorations/kosmetisk-tatuering-eyeliner.php

scholl athletes foot cream

(scholl athletes foot cream, 24. 2. 2021 19:02)

Right here is the right website for anyone who really wants to find out about this topic. You realize a whole lot its almost hard to argue with you (not that I really will need to…HaHa). You certainly put a brand new spin on a topic that has been discussed for ages. Great stuff, just wonderful! scholl athletes foot cream lievi.wommmewt.com/delicious-dishes/scholl-athletes-foot-cream.php

kan man återanvända lösögonfransar

(kan man återanvända lösögonfransar, 24. 2. 2021 7:20)

Have you ever considered creating an e-book or guest authoring on other sites? I have a blog based on the same subjects you discuss and would love to have you share some stories/information. I know my audience would enjoy your work. If you're even remotely interested, feel free to send me an e-mail. kan man återanvända lösögonfransar sigph.wommmewt.com/decorations/kan-man-teranvaenda-loesoegonfransar.php

vitaminer för träning

(vitaminer för träning, 24. 2. 2021 4:39)

At this time it sounds like Expression Engine is the preferred blogging platform out there right now. (from what I've read) Is that what you're using on your blog? vitaminer för träning prizezwom.com/useful-tips/vitaminer-foer-traening.php

baka kladdkaka utan smör

(baka kladdkaka utan smör, 23. 2. 2021 17:15)

Can you tell us more about this? I'd love to find out more details. baka kladdkaka utan smör afch.sewomenpriz.com/skin-care/baka-kladdkaka-utan-smoer.php

oil of olay innehåll

(oil of olay innehåll, 23. 2. 2021 7:18)

Great article. oil of olay innehåll mentli.prizezwom.com/for-women/oil-of-olay-innehll.php

lymecycline actavis resultat

(lymecycline actavis resultat, 23. 2. 2021 5:47)

Fastidious replies in return of this query with firm arguments and explaining the whole thing about that. lymecycline actavis resultat workj.sewomenpriz.com/beauty/lymecycline-actavis-resultat.php

brinken restaurang skellefteå matsedel

(brinken restaurang skellefteå matsedel, 22. 2. 2021 18:38)

I'd like to find out more? I'd care to find out more details. brinken restaurang skellefteå matsedel ocin.wommmewt.com/skin-care/brinken-restaurang-skellefte-matsedel.php

olika dieter för olika kroppstyper

(olika dieter för olika kroppstyper, 22. 2. 2021 10:04)

Hi there, just wanted to mention, I enjoyed this blog post. It was practical. Keep on posting! olika dieter för olika kroppstyper lingt.prizezwom.com/beautiful-things/olika-dieter-foer-olika-kroppstyper.php

toning för grått hår

(toning för grått hår, 22. 2. 2021 5:44)

Hi there, I read your blogs like every week. Your humoristic style is awesome, keep it up! toning för grått hår edna.wommmewt.com/sport/toning-foer-grtt-hr.php

saker att undvika som gravid

(saker att undvika som gravid, 21. 2. 2021 18:23)

I’m not that much of a internet reader to be honest but your sites really nice, keep it up! I'll go ahead and bookmark your site to come back down the road. Many thanks saker att undvika som gravid greas.wommmewt.com/useful-tips/saker-att-undvika-som-gravid.php

enkel bröllopstårta recept

(enkel bröllopstårta recept, 21. 2. 2021 13:21)

Post writing is also a excitement, if you be familiar with after that you can write if not it is complicated to write. enkel bröllopstårta recept earmo.prizezwom.com/for-men/enkel-broellopstrta-recept.php

frisör gallerian visby

(frisör gallerian visby, 21. 2. 2021 7:14)

Excellent blog you have here.. It's hard to find high quality writing like yours nowadays. I honestly appreciate individuals like you! Take care!! frisör gallerian visby khard.sewomenpriz.com/news/frisoer-gallerian-visby.php

limma gips på lättbetong

(limma gips på lättbetong, 20. 2. 2021 20:50)

I like the helpful information you provide in your articles. I will bookmark your weblog and check again here regularly. I am quite certain I will learn a lot of new stuff right here! Good luck for the next! limma gips på lättbetong roder.wommmewt.com/relaxation/limma-gips-p-laettbetong.php

bygga nytt fritidshus pris

(bygga nytt fritidshus pris, 20. 2. 2021 18:40)

I loved as much as you will receive carried out right here. The sketch is tasteful, your authored material stylish. nonetheless, you command get got an shakiness over that you wish be delivering the following. unwell unquestionably come further formerly again as exactly the same nearly a lot often inside case you shield this increase. bygga nytt fritidshus pris sighm.prizezwom.com/beauty/bygga-nytt-fritidshus-pris.php

estee lauder resilience lift

(estee lauder resilience lift, 20. 2. 2021 10:46)

Way cool! Some very valid points! I appreciate you penning this article plus the rest of the site is also really good. estee lauder resilience lift sigph.wommmewt.com/decorations/estee-lauder-resilience-lift.php

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17

následující »